←  Supapa, lanţu' şi pistonu'

Sinapse

»

Velomobil

mil's Photo mil 29 Jan 2018

o crestere in greutate de 25 % la care nu m-am asteptat, eu mergand vreo 5 km pe jos in fiecare zi lucratoare, m-a determinat sa ma aplec asupra eficientzei deplasarii umane.

Concluzii:

- omul e optimizat energetic pentru mars, consuma foarte putzina energie la viteze mici si poate face usor distantze impresionante, aproape fara sa se vada in greutate, pentru ca grasimea se transforma in muschi.

- stocarea energiei e si ea optimizata, un kilogram de grasime e echivalent cu energia necesara pe 4 zile (de asemenea e echivalent cu un litru de motorina), deci ca sa slabitzi 1 kg de grasime trebuie sa nu mancatzi 4 zile...sau sa mancatzi sub jumatate din portia normala, toata saptamana

- slabitul pe baza de sport...daca nu micsoratzi portzia...daca nu suntetzi maratonisti, sprinteuri, semifondisti... eu zic ca e foarte lent, pentru ca pentru a face sport o sa facetzi muschi in schimb.

 

bon si la oile noastre, ca sa ajungem la servciu, sa luam un logan, 75 de cai = 55 kW

 

cam catzi litri de motorina/benzina consumatzi pe zi pentru a face 20 de km de la si pana la servici in condoitzii urbane (cu ambuteiaje si stopuri si treceri de pietoni)? 2 litri ? in 5 zile lucratoare  cheltuitzi pe transport mai multa energie decat va este necesara sa traitzi in huzur energetic  si sa facetzi si sport, toata luna.

 

pentru 1h de functzionare a autoturismului cheltuitzi energia necesarii unui om in 50 de ore. eficientza 1//50= 2%

 

de ce? pai sa ne uitam la puterea masinii...55 de kW este echivalentul a 220 de motoare electrice (normate in europa)...care limita in europa e absurda...dar pana afli ca 250W-300W este apreciata ca fiind putere ce o poate dezvolta un ciclist profesionist (acum se masoara in timp real, cam asta dau).

 

OK, de ce avem nevoie de 220 de ciclisti inhamatzi la logan pentru a a ajunge la serviciu zilnic? randament 0.5% fatza de un ciclist 

 

pentru ca un logan cantareste o tona in plus ftza de greutatea soferului si bagajelor sale...adica echivalentul a 14 persoane de greutate medie...cu alte cuvinte, in fiecare zi transportatzi la servciu, in plus, pe banii vostri, echivalentul a 13 persoane. randament 1/14= 7%

 

deci automobilul unipersonal este un dezastru energetic...daca cautatzi un culpabil pentru deriva energetica in care ne scufiundam...el e...in plus nu inceteaza de a fi din ce in ce mai abordabil pentru si mai multe persoane, si ca sa functzioneze, automobilul are nevoie de o infrastructura (strazi, sosele, autostrazi, tuneluri, poduri, statzii de benzina, rafinarii, cisterne, sonde, tancuri petroliere) pe care nici nu a am socotit-o in randamentele si asa jalnice de mai sus...infrastructura care se creaza in dauna habitatelor si campurilor agricole...adica a supravietzuirii faunei, florei si omului....carora le mai spune si "externalitatzi"

 

si am uitat la socoteaza "externalitatzile" din timpul fabricarii, din timpul utilizarii si dupa incetarea functzionarii: poluarea atmosferica, poluarea apelor, poluarea solului si impactul asupra sanatatzii trecatorilor si al automobilisitului: cum ar fi marirea riscului de cancer si boli respiratorii

 

de asta vin si spun hotarat...automobilul ca mijloc de transport e infernal, o palma data copiilor vostri si voua insiva...dar are si partzi bune: ajung la netranspirat, neudat de ploaie si rebegit de ger, si la vreme (daca plec devreme), si nu ma frec cu bizonii in tramvai.

 

si totusi cum naiba sa ajung la serviciu, ....raspunsul, in postul urmator.

Quote

mil's Photo mil 29 Jan 2018

o alta concluzie a acestui pseudo-analize energetice....ipoteza din Matrix e absurda,

 

2000 kcal ~ 24*100 Wh = 2.36 kWh/zi

 

adica inghitzim in medie orara doar 40% din energia orara dezvoltata de un ciclist...daca punem la socoteala si randamentul de transformare a hranei in energie.. > suntem minunat optimizatzi energetic, randamentul energetic unipersonal e asa de bun incat e absurd sa crezi ca putem fi pile biologice...

 

mai degraba, vazand risipa energetica ce ne inconjoara, suntem unelte energetice, spre pilda:

- cam 20% e randamanetul producerii electrictatatzii, o persoana consuma in medie in Fr  3 500 kWh el. /an adica 15 MWh in energie primara, adica 1.7 kWh in fiecare ora (nu pe zi, ca mai sus). si nu pun la socoteala incalzirea, transportul, consumul energetic gris (cel inglobat in produsele pe care le utilizam sua le consumam zilnic). adica noi producem energie pentru electricitate intr-o ora (din combustibili fosili, regenrabila si nuci)  mai multa energie decat consuma corpul nostru intr-o zi.

 

Nu suntem pile ci putem fi noi folositzi ca unelte energetice biologice...adica sa facem energie pe care nu o utilizam noi in proportzie de 80%, ca o pierdem ..ceea ce inseamna ca altcineva o castiga...ii spune incalzirea globala, dar cui foloseste incalzirea globala? AI care vor sa omaoare concurentza/oamenii  care functzioneaza cu electrictate :) iata o idee pentru un soft reboot al Matrixului, cand o sa puna diznei mana si pe el.

 

bun, postul urmator e cu velomobile.

Quote