←  Sinapticii de mâine

Sinapse

»

Meditatii ... Traznite

bflorian's Photo bflorian 02 Mar 2009

Vreau sa gasesc un meditator pentru fiica-mea pentru doua domenii mai traznite: retorica / elocinta si logica. Care ati intrat in contact cu persoane capabile sa predea asa ceva (unui copil de 9 ani) rog ajutor!

multumesc
Quote

adso's Photo adso 02 Mar 2009

cu logica e simplu: se face prin liceu, intr-a 9a parca. profii sunt de obicei cei de psiho, economie etc., deci ai de unde alege.

cu retorica... pe la drept. si la litere/lls era un curs de asa ceva prin anul I.

asta cu partea formala. cu partea pedagogica, chiar iti doresc succes sa gasesti pe cineva cu metoda si rabdarea necesare pentru un copil de 9 ani :)

daca se poate, ai putea sa spui de ce vrei meditatiile astea? chiar sunt curios, poate mai fur o idee buna :)
Quote

Ake's Photo Ake 02 Mar 2009

Nu pot sa te ajut dar nu pot nici sa nu-ti destainui ca m-ai facut extrem de curios...

Si asa ca sa ma aflu in treaba, ca tot am inceput sa scriu postul...Imi trece o flotare logica prin neuron.. meditatorii e si ei saracii un fel de profesori, adicatelea uno ar trebui sa stie ei mai intai ce sa predea si secundo -mai dificiil- ar trebui sa aiba si o programa adecvata varstei si capacitatii de asimilare a elevului... Nu de alta, dar retorica cel mai devreme am auzit sa se predea pe la facultate iar logica (btw, logica matematica?) cred ca faceam printr-a noua.
Quote

bflorian's Photo bflorian 02 Mar 2009

Ideea ne-a venit in cap cind am tras linie dupa doi ani de meditatii la pian. Cam toti copii din grupul ei fac aceleasi tipuri de meditatii: engleza, pian, desen +/- dans in ideea ca se vor dezvolta mai armonios pe interior etc. Dupa doi ani de pian vad ca nu exista o atractie asa mare catre instrument si ajung sa pun la indoiala necesitatea lectiilor. Boon - asta a fost una.
A doua a fost ca am stat cu grupul de prieteni ai fetei citeva ore si am vazut ca se exprima ciuntit, colturos si de multe ori teribil de agresiv.In plus, comunicarea fragmentata pe messenger si alte canale asemanatoare sigur va modifica felul de exprimare pe viitor. Drept care m-am gindit ca trebuie facut ceva in sensul asta mai ales ca o capacitate de comunicare eficienta este, cred eu acum, un bun instrument de socializare dar si un atu in majoritatea profesiilor. Si m-am mai gindit..
A treia a fost o intilnire cu un amic, (fost) posesor al unui salariu de 5k euro/ luna care, la patruzecisiceva de ani a decis ca trebuie sa faca si ce-i place nu numai bani. Si omul si-a deschis o firma de consultanta care se ocupa sa te invete sa traiesti mai frumos. Partea cea mai interesanta este ca acum a ajuns sa cistige din acest bisinis aproape ca inainte in multinationala.

Asadar am tras concluzia ca putem sa renuntam la pian si desen (engleza ramine) si sa incercam sa ne dezvoltam capacitati importante dar mai mult ca sigur deficitare in generatia ei oricare ar fi job-ul pe care il va porni. Acu' trebuie sa recunosc ca am in minte o meditatie de tip Grecia antica cu aplicatie practica si nu lungi discutii teoretice legate de tipurile de logica si altele asemenea. Sunt convins ca nu exista o "programa" adecvata virstei ei dar sunt dispus sa las profesorul sa incerce una mai ales ca si alti parinti pot fi interesati de aceste idei (primul semnal il am de la voi).
Quote

Ake's Photo Ake 02 Mar 2009

Nu sunt extrem de convins ca ai pus corect problema in ecuatie -ca parinte vorbesc.
Eu am vazut la ai mei o chestie care poate parea extrem de ciudata. Sunt ABSOLUT diferiti in ceea ce privste abilitatile lor. Asta evident in conditii aproape identice de educatie. Am tras concluzia care mi se pare extrem de clara ca NATIV ei au abilitati diveferite. De exemplu, baiatul e cam ca fata ta probabil, e varza la exprimare. Nu poate povesti o carte o carte de 300 de pagini in mai mult de doua propozitii. Si alea scurte, eventual si cu cuvinte foarte scurte. In schimb de pe la cinci ani calculeaza la concurenta cu computerul. Stie matematica de sparge, dar la concursuri, daca nu sunt strict calcule, greseste pentru ca nu poate interpreta corect cuvintele din enunt. Fata in schimb ar putea povesti o jumatate de ora despre o singura strofa. Vorbeste extraordinar de corect, logic si descriptiv desi n-are nici cinci ani. Dar 5+5 socoteste pe degete si n-o nimereste de fiecare data.
Vazand asta, eu am plecat de la alt rationament in ceea ce priveste educatia lor. M-am gandit ca pe zona de abilitati(+) ar trebui sa insistam cu meditatii si studii "aprofundate" pentru a le putea pune in valoare calitatile, iar pe zona de abilitati (-) ar trebui sa ne ocupam noi pentru a-i aduce cat de cat la (=). Mie mi se pare din start imposibil sau de fapt chinuitor (pentru ei) sa incerci sa-i aduci de la (-) la (+). A, e ideal pentru copilul tau sa poti sa spui de (+) pe toata linia, dar sa fim sinceri, nu cumva e vorba de ego-ul nostru si nu neaparat de binele lor?
Eu de exemplu dupa un episod din asta de cat fac 5+5? "Tot Cinci" Am avut o remarca optimista, sincera, fara cinism " dar macar o sa fie o blonda frumoasa care o sa intoarca baietii pe degete!". Pe fiimiu momentan nu pot sa mi-l imaginez altfel decat un computer freak.

Stiu ca si aducerea abilitatilor la un nivel neutru ar putea fi o problema. Trebuie doar sa-mi amintesc cum eram eu la muzica sau sport. Zero barat. Evident ai mei au incercat marea cu sarea. Am facut doua ore de chitara si vreo cinci antrenamente la handbal. Lamentabil ar fi fost un rezultat bun. Tot pe-acolo stau si cu fica-mea la capitolul 5+6. Si sunt 100% convins ca nu e vina mea, in acelasi stadiu ar fi si daca ar face meditatii cu Nita si Nastasescu la un loc. Oricum e mai simplu sa ma ocup eu de asta, probabil orice profesor s-ar fi urcat pe tavan dupa cateva ore. Basca, pe bani.
Quote

bflorian's Photo bflorian 02 Mar 2009

Ai dreptate cu ego-ul dar asta functioneaza mai ales in ceea ce priveste pianul (in cazul nostru). Ideea a fost ca tot sapind am discutat acum cu o profesoara la psihologie care mi-a povestit ca lucrurile de genul asta se invata constant inca de la virste si mai mici in scolile din SUA si UK. Poate Iulian sa mai ma dumireasca putin...

In alta ordine de idei, tot in discutie cu tipa respectiva a reiesit ca scoala de astazi nu pune deloc baza pe educatia copilului in relatie cu societatea ci numai pe notiuni stiintifice. Mai sap sa vad ce gasesc (pina acum, profilul cel mai adecvat ar fi un student la psihologie cu pasiune pentru subiect si doritor sa incerce lucruri noi).
Quote

Iulian's Photo Iulian 02 Mar 2009

cu elocinta cel mai bun exercitiu la varsta asta este conversatia in familie sau la scoala... fi-mea vorbeste foarte organizat in engleza si butucanos in romaneste (are minus si la vocabular). povestitul e cu sincope si in engleza ( foloseste enunturi foarte lungi ca sa exprime ceva ce poate fi exprimat cu de 3 ori mai putine cuvinte). citeste bine in engleza dar ii e imposibil sa o faca in romaneste desi mie mi se pare mai usor ca romana e limba fonetica in general. cu aritmetica abia a prins adunarile si scaderile pana pe la 20. clar nu e geniu matematic dar pentru prescolar e OK ( o sa intre intr-a-ntaia la toamna). cu sporturile/baletul am tot dus-o dar nu e serioasa, mai mult se joaca...
Quote

cristi's Photo cristi 02 Mar 2009

Trecand peste partea desteapta a actiunilor ce le pregatiti juniorilor. Tineti cont de faptul ca sunt copii. Joaca e importanta pentru ei. Are nevoie creierul si de relaxare, odihna.
Just my 2 centz.
Quote

adso's Photo adso 03 Mar 2009

hehe, don cristi, se vede ca nu ai (sau ai?)

intre joaca si invatare, mai ales la varsta mica nu e nicio diferenta. nu invata daca nu se joaca si orice joaca e prilej de explorare.

joaca cu ghemotocul meu e mai solicitanta decat un mega proiect la munci... la munci bag si 12 ore zile in sir, intens. cu el dupa maximum 30 de minute incep sa trag chiulu'...

ce bestie sunt :(
Quote

Tetea d'Omida's Photo Tetea d'Omida 03 Mar 2009

Citesc...si ma minunez...
Auzi don' doctor....da' am si io o intrebare...cica fetele seamana cu tatii (nu neaparat cu sotul mamei, da?)...
Pai daca fie-ta seamana cu matale...te miri ca e taciturna si se exprima telegrafic?
Ca nici matale nu dai pe-afara de logoreic..ba chiar din contra..bine..te mai salveaza figura zambareata..asa..ca de emoticon, da' in rest sa stii ca nope....
Sa ma apuc io sa va explic voua cum e aia cu tipurile diferite de inteligenta?
Sa va dau exemple de monosilabici geniali?
(de exemplu Jijica...asta doar cand tace putem spune ca face ceva inteligent...)
Lasati bre copii in pace...puneti mana si vorbiti cu ei (e crunt, e criminal..da' asta e)...duceti copii la teatru la muzee, provocati-ii sa puna intrebari, jucati cu ei la drumuri lungi fazan sau alte jocuri d'astea lexicale..etc etc...
In 90% din cazuri noi adultii suntem de vina, copii doar imita servil un comportament pe care il considera ok.
Quote

bflorian's Photo bflorian 03 Mar 2009

Mai fratilor, meditatiile la elocinta / retorica / logica nu vreau sa le pun ca sa acoperim un deficit. Din contra, nu am ce sa-i reprosez la capitolul asta ( credeti-ma: e de parte de "succesuri" si "unii oameni te iubeste"). Ideea este ca in aceste domenii ea nu are suficiente oportunitati sa vada daca ii place sau nu acest tip de invatatura. Ce ar fi fost daca in clasa a 3-a parintii v-ar fi pus meditatii la... electronica, planorism sau ...speologie?
Quote

Tetea d'Omida's Photo Tetea d'Omida 03 Mar 2009

Coane!
Da' ti-ai pus problema ca pentru unii copii meditatii la electronica sau planorism in clasa a III-a sunt cele mai misto chestii?
In timp ce pian sau chitara sunt un chin incredibil?

Exemplu...din toate ambitiile alor mei ref ridicarea pe cele mai inalte culmi de inteligenta a lu' subsemnatu' eu imi aduc aminte doar..bataia..
Ca m-au pus sa fac lectii de pian..ooook....dupa 3 lectii platite au mai platit inca 10 fara sa ma duc..de ce? ca am vrut sa vad daca si profa face la fel precum Tom cand ii trantesc capacul de la claviatura peste deste..nu...nu a facut la fel..nu i s-au facut degetele scarita..doar i s-au umflat de nu a mai putut preda...
...si ce bataie....

Dupa aia...chitara...
Dupa inca nuscate lectii m-au trimis acasa cu lacrimi in ochi si cu rugamintea de a NU mai incerca nimic...
..sa va spun si voua..nu se pot trage sageti cu chitara...doar mici accidente de genul pix in ochelarii profului...
...si ce bataie....

Sa va mai explic de meditatiile intense la matematica si fizica? Apropo..sa-i fut in gura (indiferent de starea de descompunere) pe Petrica, Nita, Nastasescu si tot neamu' lor!
Urmarea? Am dezvoltat o fobie fata de matematica...

Asa ca...lasati copilul in pace..poate ca fie-ta o sa fie o informaticiana de geniu si nu o sa simta nevoia sa tina discursuri...sau poate nu..e treaba ei..cred ca ar trebui sa o sprijini in ceea ce VREA sa faca, nu sa o pui tu ceva ce vrei TU sa faca..doar asa..ca ti se pare tie ca ii lipseste sau....
Quote

poor black man's Photo poor black man 01 May 2009

Florian, vezi ca se ezista Asociatia Romana pentru Dezabateri si Oratorie (ARDOR) ... avem si campioni mondiali la debate, niste studenti din Cluj (Nicoleta Lupea si Dan Cristea) ... poate gasesti vreun link pentru ce acutai prin asociatia asta ... ;)
Quote

Liviu M's Photo Liviu M 02 Jun 2009

Cum mama ciorilor faceti voi sa va convingeti copiii sa se duca la activitati de-astea? :nedumerit:
Cand era ceva mai mic, am reusit si noi sa-l mai pacalim cu un acordeon (l-a inceput la scoala, la muzica si a vrut si el putin sa-l faca si mai departe; a "rezistat" 3 ani), un karate (tot asa, la inceput de placere, cu copiii de la gradinita, dupa care mai mult la insistentele noastre ca era cam sedentar) si un inot (la asta ii placea, se ducea singur).
De cand ne-am mutat, in afara de Silkroad Online si WoW nu mai executa nimic in afara de putinele teme pe care le primeste de la scoala :(. Poate ar merge la inot, da' la un "club"/scoala de inot erau cozi de peste 2 ani la inscriere :(.
Si mie mi se pare ca pe aici scoala nu-i asa de "terminatoare" ca in tara, cred ca ar mai putea si ceva extra. Si prin extra nu inteleg mate/germana/limbi straine..., ci orice care l-ar mai dezlipi de calculator/scoate din casa.
Deci, inca o data, cum reusiti voi? :nedumerit:
Quote